Als je een beetje bekend bent met elektrische auto’s, dan weet je wellicht dat de Lucid Air van de gelijknamige fabrikant Lucid Motors op een volle lading in principe zo’n 800 kilometer kan afleggen. Toch denkt de maker van deze auto dat we in de toekomst genoegen zullen nemen met elektrische auto’s die nog niet eens de helft van de actieradius van de Air hebben.

In een interview met InsideEV’s vertelde CEO Peter Rawlinson van Lucid Motors dat hij voorziet dat we over een jaar of tien een actieradius van 290 kilometer perfect vinden voor een middenklasse auto. Sterker nog, volgens Rawlinson zou het best kunnen dat Lucid zelf een goedkopere auto gaat produceren met precies die actieradius. De autofabrikant wil immers een ‘goedkoper’ model introduceren, als de nieuwe Gravity SUV overal op de markt is.

Dit instapmodel (vanaf 50.000 dollar, aldus Rawlinson) zou de basis kunnen zijn voor een hele lijn aan auto’s op hetzelfde platform. Maar Rawlinson geeft wel aan dat die lijn niet gelimiteerd zou zijn door de actieradius van 290 kilometer. Er zouden dus modellen kunnen komen die meer kilometers kunnen afleggen op een volle acculading.

De CEO geeft in het interview aan dat hij zijn uitspraak over een beperkte actieradius voor elektrische auto’s past in denken over het grotere plaatje. Een kleinere actieradius kan bereikt worden met een kleiner accupakket, wat niet alleen prijstechnisch aantrekkelijk is, maar ook leidt tot andere efficiëntiewinsten.

Om een Lucid te maken die net geen 300 kilometer op een volle accu kan afleggen, zou volgens Rawlinson een accupakket van 30 kWh nodig zijn. Dat is minder dan de helft van wat je tegenwoordig in een beetje middenklasser tegenkomt. Je kunt je wel indenken wat dit in kosten kan besparen. Volgens de CEO zou hij een dergelijk pakket in de nabije toekomst voor zo'n 2.500 dollar kunnen maken, in plaats van de 25.000 dollar die het vandaag de dag kost.

De Lucid Air Pure
De Lucid Air Pure
Lucid Motors

Ontwikkeling van de laadinfrastructuur is belangrijk

Op dit moment lijkt er een soort heilige grens voor de actieradius van elektrische auto's te gelden die zo tussen de 400 en 500 kilometer ligt. Daarmee kun je dagelijks prima uit de voeten en hoef je niet telkens te laden, terwijl je er ook nog aanzienlijke afstanden mee kunt afleggen, zonder dat je vaak aan de snellader hoeft te hangen.

Het gat met de minder dan 300 kilometer die Rawlinson suggereert, is dan toch best groot. Maar automobilisten zullen volgens Rawlinson een kleinere actieradius accepteren, als ze erachter komen dat ze overal kunnen laden. Als je overal kunt laden, dan heb je geen honderden kilometers actieradius nodig, stelt hij.

Problemen als netcongestie haalt hij hierbij niet aan, hoewel die toch een duidelijk beperkende factor zijn voor zijn toekomstvisie. Ook het gebrek aan uniforme standaarden bij laadpaalleveranciers en overheden, neemt hij helaas niet mee.

Wel verkondigt Rawlinson dat er meer geïnvesteerd dient te worden in Type 2 AC-laders. Hij verwijst hierbij naar de Type 2-connector, ook wel Mennekes genoemd, die veruit in de meeste elektrische auto's te vinden is en vrijwel de standaard wordt gebruikt in Europa. Laden via deze connector gebeurt doorgaans met 11 of 22 kW, maar zou in theorie ook met 44 kW kunnen.

Rawlinson denkt dan ook dat er een te grote focus ligt op snelladen. Volgens hem zou het standaard moeten worden om bijvoorbeeld 's nachts of op locatie te laden, in plaats van even snel langs de snelweg.

Of de toekomstvisie van Rawlinson uit zal komen, moet de tijd uitwijzen. Vooralsnog is hij in ieder geval niet van plan om te stoppen met het bouwen van Lucids met een grote actieradius. Hij stelt dat Lucid altijd luxe auto's zal bouwen met een grote actieradius. Het idee is dat de autofabrikant de technologie uit deze vierwielers kan toepassen bij modellen met een kleinere actieradius, waarop het bedrijf daadwerkelijk winst kan maken met grotere verkoopvolumes.

Het uiteindelijke doel is om elektrische auto's zo efficiënt te maken dat Lucid een actieradius kan bieden die gelijkwaardig is aan de concurrentie, maar tegen lagere kosten voor accupakketten, legt Rawlinson uit. Lucid Motors bevindt zich op dit moment nog in het beginfase van de uitvoering van dit plan.

LEES OOK: Als de waterstofauto geen toekomst heeft, waarom zetten autofabrikanten er nog steeds op in?